Let op: Wegens corona worden speciale maatregelen genomen, lees hier meer.

 

Een klinkend bos van draad op weg naar Amare

Tickets »

Let op! De webshop sluit 1 uur voor de voorstelling. Neem contact op met de kassa via 070-2119988



Sara Vrugt met Ensemble Klang

Za 4 sep | 16.00 uur | GROTE ZAAL | 8 euro incl. drankje |

De waarde van bossen en bomen in een installatie en compositie die naadloos op elkaar aansluiten

Op zaterdag 4 september opent het culturele seizoen met een speciale presentatie: een combinatie van het geborduurde bos en een uitvoering van Ensemble Klang met het muziekstuk Litanies of Trees. Die presentatie van 6 musici wordt aangevuld door 16 borduurders, die verweven met de muziek aan het doek verder werken. 

Sara Vrugt (kunstenaar) en het Ensemble Klang, beiden uit de buurt werkten in coronatijd onafhankelijk van elkaar aan een project over de waarde en het belang van bossen en bomen, van jeugdherinneringen tot toekomstmuziek. De Nieuwe Regentes bracht de makers en kunstwerken samen er ontstond een magische ontmoeting. Toeval bestaat niet! De betoverende combinatie krijgt een mooie plek in het openingsweekend van Amare. Op weg daar naartoe staat deze installatie met livemuziek op 4 september om 16.00 uur voor het eerst samen in de Grote Zaal. Op 10 oktober eveneens om 15.00 uur spelen de borduurders van het bos samen met Ensemble Klang en conservatoriumstudenten als opmaat naar de complete versie waar alles samenkomt. Hier komen professionals, buurtbewoners, disciplines en groene initiatieven samen. Hieronder meer informatie over de afzonderlijke projecten.

Sara Vrugt ontwerpt met textiel en draad, humor en een idealistische inslag. Haar borduurwerken en participatieve projecten raken aan maatschappelijke thema's. Met haar werk laat ze mensen met een frisse blik naar het dagelijks leven kijken. Binnen de omvangrijke projecten die ze opzet zoekt ze naar de kleine verhalen, in het persoonlijke contact met deelnemers weet ze vertrouwen te wekken en te geven. Ze brengt aan de deelnemers en de thema’s die ze belangrijk vindt een ode met zachte materialen, een trage techniek en heel veel aandacht.
Honderdduizend bomen en een bos van draad | www.honderdduizendbomen.nl
Met een groots project viert kunstenaar Sara Vrugt de natuur en het belang ervan. In 2020 borduurde zij een bos van honderd vierkante meter. En iedereen kon meedoen! Het borduurwerk kwam tot stand in een pop-up atelier dat vier seizoenen lang door het land reisde. Daar werden de bomen geborduurd naar aanleiding van persoonlijke natuurverhalen die bezoekers en deelnemers er vertelden. Alle verhalen kregen een eigen plek in het geborduurde bos en samen vormen ze een kunstwerk waarin je in gedachten kunt verdwalen. In het werk is ruimte voor alle soorten bomen, en er is ruimte voor alle soorten mensen om daar aan bij te dragen. Na voltooiing van het kunstwerk wordt samen met de partners IVN en TreeSisters een echt bos geplant.

About Klang | www.ensembleklang.com
Founded in The Hague in 2003, Ensemble Klang’s innovative programmes, their commissioning of work from some of the most exciting composers working today, and the inception of their own record label, has seen them quickly rise to become “one of the top ensembles” (NRC Handelsblad) in the Netherlands’ rich contemporary music scene. Performing without a conductor, a typical Ensemble Klang programme combines complex music requiring virtuosic accuracy and breathtaking musical risk. They are born collaborators, and participate in music theatre, site-specific and dance projects almost every season. Klang members feel equally at home in the concert hall, in the open air at a festival or at a pop venue. Litanies of Trees from Elegies & Litanies - Keir Neuringer by Ensemble Klang with Keir Neuringer

I remember the feel of the bark on each of the trees by the house, red cedar, cherry blossom, japanese maple, dogwood, sugar maple — I remember their sounds, the sounds of the wind rustling in their leaves and swaying their branches in different seasons — I remember leaves on the ground, sometimes dry & gathered in great piles raked together, sometimes wet & sticking to the grass — I

remember how they homed cicadas & great wings; sparrows, robins, & jays, squirrels & raccoons; with great loud crows perched at their tops — I remember the enormous old maple that fell & split my childhood home years after I moved away — I remember the trees that fell & the ones that, bending in strong storms, stood afterward — I remember walks through woods, trails blanketed with old leaves, tress so numerous & varied & with names I didn’t know & may never — I remember touching the bark of oaks & redwoods, birch & tupelo — I remember the sounds of the names of trees I’ve never seen, baobab & eucalyptus, teak, tournefortia, & acacia — I remember forests on fire, hillsides all clearcut, fields rendered barren by disease, the moors that once were forests, & I remember saplings that grew through concrete, saplings whose trunks grew solid — trees with demands there are trees that outdate empires, successions of empires, trees many times older than the language I speak, tree colonies older than the oldest artwork I know, ancient forests, that, ancient forests that will, there are ancient forests